Reggel 5 óra 50 perc, a derengő hajnali fényeket egy fejlámpa zavarja meg. Egy halk mocorgás a sátram oldalánál és szólítanak:

-Ébren vagy Ézsi, mehetünk Grébecre? – kérdezi Folyamász kapitány.

-Persze, induljunk!

Lélegzik a Duna

Vadkemping a Dunaparton

Történt ugyanis, hogy volt szerencsém Almádi Robiékkal egyet evezni a Rezéti-Holt Dunán, amit úgy zártunk, hogy Érsekcsanád felett pár kilométerrel tábort ütöttünk egy lakatlan szigeten. Gyorsan felvertük a sátrakat az erdőszélen, összeszedtünk pár száraz ágat a tűzhöz és már szeltük a vacsorához a szalonnát a homokparton.

Vadkempingezni csodás. Hatalmas szabadsággal jár, amit nehéz szavakba önteni. Főleg ha élő víz mellett töltjük az éjszakát, mert az ad hozzá még egy kis fűszert. Ez az este sem volt különb:

• A mezítlábas tábortűzezés a homokban egy jó bor mellett,
  • a naplemente valótlan színei, ahogy visszaverődtek a Duna hullámain,
  • az izoláltság és szabadság, amint a sziget nyújtott,
  • a fényszennyezéstől megkímélt csillagos égbolt látványa és
  • a túlpartról, a vízen végigfutó gemenci szarvasbőgés, magasra tette a lécet.

Kitekintő

Már nyár óta hurcolok magammal egy Fjallraven Abisko Midsummer nadrágot, mert állítólag az nagyon frankó a nyári túráknál. De nekem itthon, nyáron még az alsógatya is meleg, nemhogy egy hosszúnadrág (valszeg a balti nyarakra lett tervezve..), így a vénasszonyok nyaráig váratott magára a projekt.

Hasznos kis nadrágként vizsgázott ezen a vízitúrán. A nappali melegben kinyithattam az oldalsó szellőző nyílásokat, estére viszont a vadkempingezéskor és a hajnali evezés közben már jó volt, hogy fedte egy vékony de könnyű réteg a lábam. A kenuból és kenuban való mozgás közben pedig kifejezetten jó volt, hogy nyúlékony, de erős anyagból készült. Egy szó, mint száz, jól vizsgázott a Midsummer.

A Grébec felé

A Grébec-Duna jó példa arra, hogy hogyan száradnak ki a Gemenc holtágai. A folyószabályzás idején a sükösdi átvágást követően a Duna főága felgyorsulva egyre mélyebbre vágta magát. A Grébec-Duna felső vége, így pangó vizes, eliszapolódó holtággá vált, ami hamar feltöltődött. A feliszapolódás a déli részt is egyre jobban sújtotta, ezért a holtágat a főmederrel összekötő résznél készült egy vízvisszatartó, amely a torkolatnál 1,5 méterrel tudja megemelni a víz szintjét. Ezen a részen nekünk is át kellett emelni a kenut, hisz nem volt elég magas a Duna, hogy vízen mehessünk be a Grébecbe.

Pangó víz, élő vidék

Nem kis kaland árán átszenvedtük a hajókat az iszapon és a kidől fákon. A hajót vízre tettük és elkezdtünk beevezni a gőzölgő holtágba. Mert a hajnali hűvösben a Grébec, olyan volt mint egy hatalmas gőzölgő leves.

Megérte korán kelni. Nem vagyok az a pacsirta típus, de vannak helyzetek, amikor tudom, hogy most érdemes lesz. A hajnali Grébec bejárás ilyen volt. A friss, páradús levegő, az erdő reggeli hangja és a felugró halak látványa könnyen beletetoválódik az ember memóriájába. Ilyenkor jó érzés szótlanul húzni a lapátot, és csak töltődni attól a csodás élenytől, amit a Gemenc ártere lélegez ki magából.

Pacsirta típusok előnyben

Az ártér érték

Az erdőgazdálkodás frissen telepített nyár sorai mellett, hatalmas kőrisek és kocsányos tölgyek álltak a parton. Igazi bástyák ők, utalva az egykor hatalmas területeket borító keményfás ligeterdőkre, mert a mai Magyarország területének egykor ötödét foglalták el. A keményfás, más néven tölgy-kőris-szil ligeterdők a gemenci erdőgazdálkodás, állattartás és gyümölcsészet legfontosabb színterei voltak. Ezek az erdők biztosítottak ellátmányt és védelmet áradások és a helyi falvakat sanyargató török, labanc vagy éppen kuruc hordák ellen. Mind e tudat mellett jó volt látni, hogy vízparton csemete állapotban is szép számmal akadtak ezekből a gyönyörű fákból. Ilyenkor örül a természetjáró szíve! Látja, hogy itten bizony a természet elkezdte visszahódítani egykori jussát.

Az egész túra nem volt 8 km. Kb. 1 órát voltunk a vízen, de életem végéig emlékezni fogok rá, és azt most írásba adom, hogy a gyerekeimet is el fogom hozni egy vadkempinggel összekötött hajnali evezésre!

Zen a vízen

Gyertek velünk utazni a világ körül instagramon, és kövessetek minket Facebookon is napi hírekért és előadásokért utazás és fenntarthatóság témában!

A honlapon található fotókat szerzői jog védi, azok letöltése, felhasználása engedélyköteles. Engedéllyel kapcsolatban az info@mondolo.hu címre, vagy a facebook oldalunkon várjuk a megkereséseket.