OKT-13 kéktúra 13. szakasz hűvösvölgy piliscsaba

Kéktúra 13. szakasz – Piliscsaba-Hűvösvölgy

egynapos, kéktúra, magyarország, túra

Kéktúra 13. szakasz élménybeszámoló következik Bogdán tollából.

9 fős Mondolo különítmény az esőben

A legutóbbi szakasz teljesítése után Woody barátom jelezte, hogy a következő Kéktúrás gyalogláshoz is szívesen csatlakozna, valamint elhozná a barátnőjét, Vivient is, ha nem bánom. Cseppet sem bántam. Olyannyira nem, hogy a csoportos barangolás gondolatán felbuzdulva meg is hívtam néhány ismerősömet, akikről tudtam, hogy legalább annyira szeretnek a természetben bóklászni, mint én. Bendegúz és a kutyusok már jó előre bejelentkeztek az október 5-i túrára, szóval velük biztosan számoltam, de azt nem hittem volna a szervezés elején, hogy kilencre duzzad a létszám a Kéktúra 13. szakasz teljesítésére. Ez volt az egyik legnépesebb és sok szempontból az egyik legjobb túra, amin részt vettem.

Ezt az élményt még az sem tudta elrontani, hogy gyakorlatilag egész nap esett az eső – amivel kapcsolatban idejekorán figyelmeztettem a társaságot, ennek ellenére a legtöbben mégis úgy döntöttek, hogy vállalják a kockázatot, amiért itt is külön köszönetet mondok mindenkinek!

Kéktúra 13. szakasz, 2019.10.06. #5 túranap [Kéktúra számok: 66/1165km; 10/152 pecsét]

A Nyugati Pályaudvar 1-es vágányáról indult az utazás. Piliscsabára menetrend szerint 9:36-kor, szemerkélő esőben érkeztünk. Az időjárás nem árult zsákbamacskát, a nap folyamán végig tartotta magát az előrejelzésben olvasottakhoz. Nagyjából tíz percnyi keresgélés után találtuk meg a bélyegzőt, ami a vasút vonalán tovább haladva a Kálmán király utca és az Árpád vezér utca metszéspontjában található. A csapat „füzetes” tagjainak pecsételését követően délelőtt tiz óra környékén hivatalosan is talpunk alá vettük a Kéktúra 13. szakasz ösvényeit Piliscsaba és Hűvösvölgy között.

Az eső szelíden, de kitartóan szitált, ami ellen a városi szakaszon a ruházatunkat leszámítva semmi védelmünk nem volt, de az erdőbe érve már alig éreztünk valamit a fejünk felett hulló égi áldásból. Az út elvezet a Horváth József – a Kéktúra első hivatalos teljesítőjének – sírját is őrző temető mellett,  majd a Kálvária úton, az ipartelep mellet visz ki minket a városból.

A kezdeti szakasz nem nehéz, a földút széles és könnyen járható, az emelkedés többnyire egyenletes, nem megterhelő, a néhol előforduló kaptatók pedig rövidek. A Kőris-völgy, valamint a Bükkös-árok fái közül egyesek még a nyári leveleiket viselték, ám sokan már jobbnak látták felölteni az őszi lombruhát. A természetben előforduló szinek teljes skáláját felvonultató erdő az egyik legszebb, amiben valaha szerencsém volt kirándulni. A Nagy-Szénáshoz közeledve örökzöldekkel is találkozunk, amelyek szépségben ugyan nem maradnak el lombhullató társaiktól, ám természetükből fakadóan kevésbé változatos szinélményt nyújtanak. A divatbemutatót egyértelműen a lombhullató versenyzők nyerték.

A kopár hegycsúcs meghódítása jelenti az első komolyabb megterhelést, de ettől sem kell megijednünk. Fák híjján a földön lévő kövekre kerültek a jelzések. Nagy szerencsénkre az időjárás engedett számunkra néhány száraz percet, ami alatt szemügyre vehettük az elénk táruló lenyügöző látványt.

A Nagy-Szénás

A Nagy-Szénást minden irányból hegycsúcsok veszik körül, órákon keresztül el lehet csodálni a környező kiemelkedéseket, a völgyekben megbúvó településeket, de nekünk sajnos nem jutott ennyi idő. A fényképezőgépemet, amit egészen idáig az oltalmat nyújtó hátizsákban őrizgettem, itt használtam először – és sajnos utoljára is – a túra folyamán. Az időjárás úgy gondolta, néhány percnyi nézelődés bőven elég volt számunkra. Felerősödő széllel, egyre agresszivabban permetező esővel, valamint néhány beúszó felhővel adta tudtunkra, hogy ideje tovább állnunk.

A nagy-szénási turistaház emlékfalának megtekintését követően folytattuk utunkat a következő pecsételési pont felé, ám Nagykovácsi északi peremén végighaladva szembejött velünk a Fenyveskert nevezetü fogadó. A fedett asztaloknál történő étkezés, valamint fél deci sziversitő gondolatának nem tudott ellenállni az ázott-fázott társaság. Szűk egy órán keresztül töltődtünk a kellemes kerthelyiségben.

Az étkezés után elfogyasztottunk egy kevés gyümölcspárlatot is, csak hogy biztosan birjuk a még előttünk álló megpróbáltatásokat. Az eső hüséges útitársként ballagott velünk tovább. A Muflon itatónál található pecsét állapota elég ramaty, itt mindenképpen javasolt egy fotó készitése a későbbi kellemetlenségek elkerülése végett.

A Remete-szurdok

Az eddigi könnyed, kissé nedves, kissé szeles, de egyébként fizikailag nem megterhelő túra talán legnehezebb része a Remete-szurdokba történő leereszkedés. A meredek sziklalépcső még a tapasztaltabb túrázókat is joggal inti óvatosságra. Az eső miatt a hegyes kiszögellések nagyon csúszóssá váltak, így a szárazon is figyelmet és koncentrációt igénylő ereszkedés igen komoly veszélyforrást jelentett. Négykézláb, végtagjainkat megfontoltan pozicionálva, egymáson jókat mosolyogva jutottunk le a szurdokba. Személyi sérülés nem történt.

A Remete-barlang látogatása éppen ezen a napon tilos volt (filmforgatás), de az erre vonatkozó figyelmeztetés, hasonlóan a Hétforrásnál lévőhöz, elég rosszul került kihelyezésre, így nyilvánvalóan bekukkantottunk a barlangba is. Nem sokkal ezt követően hosszú, nagyjából 3 kilométeres városi szakasz következik Máriamentén keresztül. Ismét megállapítottuk, mennyivel kellemesebb esős időben a lombok oltaltma alatt gyalogolni, mint szabadon ázni.

A túra szerencsére zöldben fejeződik be. A Mária úton, kellemes, parkerdős környezetben érjük el a Hűvösvölgyi Gyermekvasutat, a szakasz végét. Kicsit több, mint huszonkét kilométert tettünk meg, úgy éreztük, jár a jutalom sör. A vasút büféjében pihentünk le, megnéztük a zászlófelvonást, ami szél hiányában nem volt kifejezetten dicsőséges, majd jóleső fáradtsággal foglalt mindenki helyet a számára megfelelő tömegközlekedési eszközön.

A Kéktúra 13. szakasz azok számára is remek választás lehet, akik kiszakadnának Budapest nyüzsgéséből, de nem terveznek rendszeresen “kékezni”.

Kéktúra sorozatunk első és második részét a linkekre kattintva érheted el.

Gyere velünk utazni a világ körül instagramon, és kövess minket Facebookon is napi hírekért és előadásokért utazás és fenntarthatóság témában!