A cikk és a fotók szerzője Terpó Veronika, tájépítész. Veronika a természet és a régi világ szerelmese. Szüntelenül kutatja a szűkebb és tágabb természeti- és az épített környezet apró érdekességeit, emlékeit. Írásában a Pálos 70 teljesítménytúráról mesél, melynek egyik aktív szervezője. – Ézsiás Tamás

A budapesti Sziklatemplom és a Börzsöny déli lejtőjén található Márianosztra közötti 74 km-es távon megrendezett program, mely több pálos érintettségű helyen halad keresztül, többek között Budaszentlőrincen, Kesztölc-Klastrompusztán és Pilisszentléleken is. Általában 8-9 féle hosszabb-rövidebb táv közül választhatunk, melyről bővebb tájékoztatást a program weboldalán találunk. A Magyar Pálos Rend történetéről itt olvashatsz bővebben. Az idei PÁLOS 70 időpontja: 2021. október 8-9-10.

Egyedül, párosan, vagy mindkettő?

Az, hogy zarándokként, túrázóként, vagy épp kirándulóként indulsz el, a Te döntésed, illetve, hogy kinek mit ad egy-egy táv, teljesen változó. Van, hogy társat kapsz pár km-nyi távra, s a beszélgetésből egyfajta lelki munícióval mész tovább. Gyakran mesélik résztvevők, hogy egy-egy szakaszon valaki „átsegítette” őket, s ehhez nem szükséges beszélgetni. Van, amikor egymás jelenléte, üteme rengeteget számít, hogy veled együtt tart, ugyanoda.

Azt vallom – lehetőség szerint – senki ne túrázzon egyedül! Viszont ebben a programban pont azt élvezem, hogy itt lehet és néha kell is egyedül menni! Sokszor tapasztalhatjuk, hogy egy-egy cimborákkal eltöltött túrázás főként beszélgetésből, sztorizásból áll. Ennek is van helye, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy mérhetetlenül nagy szükségünk lenne a csendre! S hol máshol, mint a természetben tudjuk ezt a legteljesebben megélni, amikor az énről átkerül a figyelem a természet apró és nagy csodáira. A természet szépségein túl ebben a csendben lehetőséged van arra is, hogy meglásd hogyan vagy épp önmagaddal, másokkal, a világgal. Ehhez jó segítséget nyújt a vezetőfüzet, mely lelki-vezető kérdésekkel segít Téged ezen az úton (is).

A PÁLOS 70 szervezőjeként évről-évre ott vagyok a zarándoklat és a teljesítménytúra indításánál. A szombat hajnali indításhoz legkésőbb 4-re a ’Sziklában’ kell lenni. Ekkor leginkább a fotózás a feladatom. Figyelem, ahogy a pontőrök berendezkednek, lesem az érkezőket, idővel felbukkan az első szerzetes is. A templom előtti térről belátni a Gellért teret, a Dunát, a Szabadság-hidat, látni, ahogy felébred a város és átöltözik az égbolt. Mivel a Szent Iván-barlangban történik az indítás (ami a templom bejárata is egyben), így folyamatosan érzékeljük az idő múlását, mivel a felkelő nap fénye idővel bevilágítja a barlangot.

Szintvonalgyűjtés hegymenetben

A Sziklatemplomból a Gellérthegy Duna felöli oldalán indulunk el, ahonnan remekül feltárul a város hajnali képe. A Víztározó mentén átbaktatunk a Tabánon, majd a Krisztina körutat érintve elérjük a Vérmezőt. Innen egy nagy vonalú S kanyarral eljutunk a városmajori templomokig. (Most mondanám, hogy az itt lévő termelői piacon még be lehet szerezni némi élelmet, de a PÁLOS 70 önkéntes ’hadtáp’ olyan szinten kitesz magáért, hogy ez teljesen felesleges.) Átsétálunk a Városmajoron, majd pedig a János Kórház melletti Diós-árok meredélyén felküzdve magunkat elérjük a következő pontot: a Kútvölgyi kápolnát. Innen továbbra is szintvonalgyűjtésbe kezdünk pozitív irányban és felmegyünk a Normafához.

A Szent Anna kápolnánál érdemes kicsit megpihenni, letenni a terheinket, több szempontból is. Tovább indulva a János-hegyet és a két Hárs-hegyet is magunk mögött tudva elérkezünk utunk következő állomásához, a pálosok egykori főkolostorának romjaihoz: Budaszentlőrincre. Itt egy nagyon ütős felhívást intéznek hozzánk egy óriás molinón kifeszítve. Csend-szakaszra hívnak minket. Arra kérnek, figyeljünk a lépteinkre, a légzésünkre, arra, amit látunk, hallunk és érzünk. Ne halogassuk, kezdjük el, mikor elhagytuk a romokat! A következő állomásunk: a máriaremetei kegytemplom, ha időnk engedi térjünk be pár percre, üljünk le, fújjuk ki magunkat és gondoljuk végig mit kaptunk a csend-szakasz alatt, mire hívott minket ez az idő, vagy épp mit kaptunk ezalatt.

A Paprikás-patak völgyében haladva elérjük a Solymári várat. Itt lehetőségünk van körbenézni, megpihenni. Ezt követően továbbindulunk Csobánka felé. A 74 km-es távon indulók általában Csobánka-Szentkúton pihennek hosszabban, friss vizet vételeznek a forrásból, élelmet a ’hadtáptól’, továbbá erőt merítenek az előttük tornyosuló szintvonalakhoz. Ekkor már megtettek 35 km-t és jóllehet alig múlt el délelőtt 10-11 óra. A Hosszú-hegy gerincéről feltárulnak a pilisi települések és a távolban a Gerecse vonulatai. A Szántói-nyeregtől jóformán szintben jutunk el Kesztölc-Klastrompusztáig, ahol egykor a pálosok első kolostora állt.

Itt azt javaslom érdemes kicsit rápihenni az előttünk lévő terepre, s elgondolni azt, hogy közel 800 éve innen indult útjára a Magyar Pálos Rend. Innen már csak pár km a pilisszentléleki iskola, ahol a település apraja-nagyja besegít, hogy a programon résztvevőket meleg bográcsos ebéddel várják. Köszönet érte! Szintén pár km múlva elérjük a szentléleki romokat és a PÁLOS 70 ’cukrászdát’. Miután feltöltődtünk a finomságok által, járjuk be kicsit a romokat is. Ez a kolostor közel egyidős a klastrompusztaival, mely a török hódoltság idején Esztergom elfoglalását (1543) követően pusztult el, majd a vidék elnéptelenedett.

A matek és a basaharci rév

A Pilisszentlélek-Basaharc táv között általában már megy a matek. Sokan azon agyalnak, milyen tempóban menjenek, hogy elérjék az óránként Szobra induló kompot. A bemelegedett izmok szempontjából ezt abszolút megértem, csak számomra éppen ez az egyik legkedvesebb szakasz. Ha nem muszáj, akkor nem rohanok az erdőben. (Persze a Madarasi-Hargitán medve elől futni, az más, de egy olyan helyzetben – elárulom – nincs sok idő a matekra… Azt javaslom, maradjunk inkább jó kondiban!) Szóval a kedvenc szakaszomon, akár többször is kiülök valamely szirtre és nézem a tájat, elmajszolom az elemózsiámat, aztán útra kelek, gondolkodom a saját hozott kérdéseimen, vagy megnézem mit üzen a vezetőfüzet éppen erre a szakaszra.

Én valahogy úgy szeretek leérni a komphoz, hogy már negyedórája elment. Ez azért jó, mert nincs bennem az, hogy pont lekéstem, viszont tengernyi időm van sétálni a parton, ücsörögni, kacsázni, beszélgetni a pontőrökkel. Aztán iszom egy teát vagy forralt bort, élvezem a tábortűz ropogását, s nézem a beérkező vagy épp pihenő résztvevőket. Jó rájuk nézni, örülök nekik, hogy ma ideszánták az idejüket, magukra és a természetre, meg egymásra is (bármennyire volt ez tudatos). Rengeteg visszajelzés érkezett arról, hogy milyen menő, hogy egy teljesítménytúrán át kell kompozni a Dunán. Persze amennyire szeretik, bajlódnak is miatta, összességében viszont élvezik. A kompozás alatt felszabadultságot látok az emberek arcán. Talán mert most nem ők mennek, hanem viszik őket, mégpedig vízen. A Duna és a környező táj látványa bármely napszakban felüdíti a lelket. Szeretem nézni a hegyek sziluettjeit. Éjszaka is.

Az utolsó 7,5 km

Átkeltünk a Dunán. Sokan újult erővel vágnak neki az utolsó 7,5 km-nek. Egyenletesen emelkedik a terep, majd Nosztrára egy enyhe lejtővel jutunk le. Az utolsó előtti pont a Sukola-kereszt, ahol a kezdetektől fogva a Szentjánosbogár közösség teljesít szolgálatot. Utunk e szakaszát – nevükön is hűen – bevilágítják.

A túrázókat meleg leves várja az ebédlőben, amikor betérek hozzájuk, látom, hallom a 74 km-t teljesítőket. Azt veszem észre, hogy vagy nagyon el vannak fáradva, vagy durván fel vannak pörögve és ők általában még gyalog vagy futva, visszamennek Szobra.

Beköszönök a pontőröknek, akiknek végtelenül hálás vagyok, hogy ilyen profi módon menedzselik a program legvégét! Hazaindulás előtt pedig még bemegyek a templomba, mert valójában ez a túra itt ér véget.

Sokszor kérdezik, miért olyan kedvelt ez a program. Talán, mert nem akar mást, mint önmaga lenni: természet és történelem, égi és földi gondoskodással.

Gyertek velünk utazni a világ körül instagramon, és kövessetek minket Facebookon is napi hírekért és előadásokért utazás és fenntarthatóság témában!

A honlapon található fotókat szerzői jog védi, azok letöltése, felhasználása engedélyköteles. Engedéllyel kapcsolatban az info@mondolo.hu címre, vagy a facebook oldalunkon várjuk a megkereséseket.